utorok 23. februára 2016

Top 2015

Pôvodne som o tomto chcel natočiť Okienka, dokonca dva diely, ale natáčanie aj takej blbôstky, ako sú vlogy, je náročnejšie ako písanie. Navyše, mám iné témy, ktoré by som chcel v Okienkach prezentovať. Navyše som bol chorý. To znamená, že som bol bez kamery a aj tak by ste mi nerozumeli. Navyše... je to moja relácia a môj blog a moje rozhodnutie. Dobre, chcel som trikrát po sebe použiť slovo navyše.



V tomto blogu nájdete dva rebríčky. TOP SUPER 2015 sú filmy, ktoré sa mne osobne veľmi páčili. Zároveň sú to diela, ktoré, si myslím, sú aj objektívne dobré a mali by ste ich vidieť, ak ste to tak neurobili. Proste to najlepšie, čo som v minulom roku videl. TOP SKLAMANIA 2015 sú filmy, ktoré ma nenadchli, sklamali moje očakávania alebo ich považujem za zlé.
Samozrejme, nevidel som všetky filmy, ktoré sa v roku 2015 dali vidieť a nevidel som dokonca ani niektoré tie dôležité či zaujímavé (nového DiCapria, alebo Malého Princa, alebo Branaghovu Popolušku). V prvom rade som sledoval veci, ktoré spadajú do môjho osobného vkusu a predpokladám, že keď toto čítate, máte podobné preferencie. Takže vaše rebríčky sú v komentároch vítané.
V každom poradí je osem filmov. Prečo osem? Lebo je to môj text. Môžem si zvoliť ľubovoľné číslo. Tak som si random vybral osmičku.

TOP SUPER 2015

8. AMERICAN ULTRA/ODFAJČ (r. Nima Nourizadeh)

Zvažoval som na ôsmu pozíciu aj iné, pravdepodobne, lepšie filmy (Mr. Holmes, Kingsman, Big Hero Six), ale nakoniec som si vybral tento. Áno, réžia je priemerná a akčné scény sú divne zosekané. Ale na druhej strane je to ohromná sranda a dialógy Maxa Landisa sú jednoducho geniálne. Je na škodu, že producenti do nich tak radi zasahujú, čo je aj tento prípad. Jeho štýl sa z filmu nevytratil úplne a dodnes, keď si spomeniem na scénu, kde Jesse Eisemberg a Kirsten Steward sedia na kapote auta a prirovnávajú svoje životy k stromom, mám stále zimomriavky. Najľudskejšia, najcitlivejšia a najprirodzenejšia scéna, akú som v kine tento rok videl. Rozhodne sa tomuto filmu oplatí venovať čas.

7. ANT-MAN (r. Peyton Reed)
Je o dosť zábavnejší a komplexnejší ako druhé pokračovanie Avengerov. Jednoduchý, vtipný a príjemne komorný (v porovnaní so zvyškom série „iný“) film. Marvel je záruka kvalitného remesla a tento kúsok ním je. Len škoda, že pri réžii neostal Edgar Wright. Mohlo to byť revolučné.

6.  THE MARTIAN/MARŤAN (r. Ridley Scott)
V tomto filme mi chýba existenciálny rozmer, ktorý by mohol mať, ale... načo? Po až príliš existenciálnom Interstelari je príjemné vidieť optimistické, dobre zahrané a precízne natočené sci-fi.  Pri dobývaní vesmíru nám ten entuziazmus bude treba.

5. MAD MAX: FURY ROAD/MAD MAX: ZBESILÁ CESTA (r. George Miller)
Film roku. Podľa kritikov i divákov. Neodporujem tomu. Sám som sa v kine nesmierne bavil, ale zatiaľ ma nič nedonútilo si to pustiť znovu a môj adrenalín nevyletel až tak vysoko. Preto som to umiestnil až na piatu priečku. Všetko ostatné o tomto filme bolo povedané a súhlasím so všetkým.

4. EX MACHINA (r. Alex Garland)
Táto snímka je majstrovským dielom. Komorná sci-fi dráma o tom, čo robiť, keď Turingov test zlyhá. Dokáže umelá inteligencia cítiť? Inteligencia nie je jednou devízou tohto filmu. Je ňou hlavne sterilné prostredie i réžia, ktorá necháva vyniknúť skvelým hereckým výkonom. A herci dodávajú emócie, ktoré na „ľadovom pozadí“ formy vynikajú ešte viac. Ex Machina bol aj jedným z prekvapení minulého roku. Malý nenápadný a poctivo natočený film.

3. INSIDE OUT/V HLAVE (r. Pete Docter, Ronaldo Del Carmen)
Voči tejto snímke mám len jednu výčitku: podvedomie je zobrazené dosť slabo a nezaujímavo. Inak to všetci poznáte; originálne, nápadité, presné, geniálne atď. Môžeme to spochybňovať, ale faktom ostáva to, že V hlave si budeme pamätať ešte dlho. Navyše, je to jeden z najlepších filmov o depresii, aký som videl.

2. MISSION IMPOSSIBLE: ROUGH NATION/ MISSION IMPOSSIBLE: NÁROD GRÁZLOV (r. Christopher McQuarrie)
Medzi týmto a prvým miestom rozhodlo len to, že na filme z prvej priečky som bol v kine dvakrát. Na tomto nie. Inak nemám nič, čo by som tomuto filmu vyčítal. Stavia sa kriticky k zvyšku série, zároveň sa drží jej poetiky, je akčný, neviazne, je zábavný a v závere sa dočkáme aj menšieho antiklimaxu, čo pri tomto žánri býva neobvyklé. Perfektný špionážny film. Treba vidieť.

1. STAR WARS: EPISODE VII – THE FORCE AWAKENS/STAR WARS: SILA SA PREBÚDZA (r. J. J. Abrams)
Toto je čisto osobná záležitosť. Ide o to, že ja som vždy Hviezdne vojny pozeral v nesprávnom poradí. Nikdy na mňa nefungovali, tak ako mali, vždy som mal nejaké zvraty odhalené. Napriek tomu som si ich obľúbil. Toto bolo prvé Star Wars, pri ktorom som nevedel, čo mám čakať. A fungovalo to. Fungovalo to rovnako dvakrát. Efekty sú špičkové, postavy sú sympatické a dobre zahrané. Áno, voči deju by sa našli nejaké výhrady. Lenže ak čokoľvek negatívne poviete o Epizóde VII, tak to môžete povedať o ľubovolnom inom dieli. Nemať v obľube Force Awakens a pritom velebiť iné epizódy, mi príde pokrytecké. Ale to je asi moja osobná vec. To, čo mnohí zažili pri Novej nádeji, som ja zažil pri tomto filme. Má to ten správny feeling, atmosféru, spád. Pre mňa to má všetko. Ak pre vás nie, je to v poriadku. Ako som napísal, toto je čisto osobné.

TOP SKLAMANIA 2015

8. SPY/ŠPIÓN (r. Paul Feig)
O tomto filme všetci hovorili. Prišiel odnikiaľ a všetkých bavil. Mňa nie. Nesadol mi humor, nesadla mi hlavne Melissa McCarthy. Príbeh bol nápaditý ale predvídateľný a ide mi na nervy to, aké obyčajné sú súčasné Hollywoodske komédie. Žiadne režijné osvieženie, neúprimná vulgárnosť (nie ako u Kevina Smitha alebo Judda Apatowa), a to improvizovanie! Bože, prečo?! Skôr či neskôr to skĺzne k opakovaniu vtipov. Stathanova sebaironická rola bola fajn, ale aj tá po chvíli omrzela. Rozumiem, že Špión mnohých bavil. U mňa však netrafil na správnu strunu.

7. CRIMSON PEAK/PURPUROVÝ VRCH (r. Guillermo del Toro)
Gotika patrí na papier. Na plátne pôsobí prevarene a predvídateľne. Navyše režisér del Toro nevyužil prostredie, atmosféra sa tak po chvíli niekam vytratila, a dokonca to nezachránil ani výborný vizuál. Zhrnuté a podčiarknuté: film neobsahuje nič nové a ani nie je žiadnym prínosom k žánru. Len otrocké dodržiavanie cca 200 rokov starých pravidiel. Premárnený potenciál.

6. FANTASTIC FOUR/FANTASTICKÁ ŠTVORKA (r. Josh Trank)
Prepadák leta? Možno. Malo to však svoje momenty a v pozadí bolo cítiť dobré nápady. Lenže to bola príšerná bezemočná plochá nuda. Nuda, nuda, nuda, nuda. Ani efekty, ani nápady, ani sexi kočka. Nič to nezachránilo. Nuda.

5. MINIONS/MIMONI (r. Kyle Balda, Pierre Coffin)
Úprimne? Viem, že som sa smial. Na jednotlivých narážkach a vtipoch. Ale ako celok to bolo odfláknuté, bez jasnej cieľovej skupiny, bez nápadu a s neuveriteľne debilnou pointou. Buďte malí rozkošní, slepo nasledujte zločincov a prejde vám aj vražda. Nie, nie, nie, nie! Agresívna reklamná kampaň taktiež nepomohla.

4. HOTEL TRANSYLVANIA 2 (r. Genndy Tartakovsky)
Ten istý prípad ako Mimoni. Až na to, že som sa nezasmial ani raz. Potenciál zaujímavého rodinného filmu je stratený v tom, že hollywoodska kliatba menom Adam Sandler zase sťahuje všetku pozornosť na seba, čo je extrémne nudné a hlúpe. To by sme detskému filmu nemali prepáčiť. Hlavne ak vyslovene ohlupuje stupidnou pointou: deti, prispôsobte sa požiadavkám vašich rodičov, nech si plnia sny cez vás a snažte sa urobiť čokoľvek, aby ste zapadli do okolia. Bleah, vraciam.

3. SPECTRE (r. Sam Mendes)
Aaaaaaaaaaaaaach! Toto bolo utrpenie. Mám rád Bonda. Mám ho rád práve pre to, že je to taká chlapčenská fantázia, podobne ako Indiana Jones. Realistickosť a prehnaná psychologizácia mu nepristanú. Nesvedčí mu ani drevený výkon Daniela Craiga. Film má všetko to, čo má bondovka mať, aj Mendesova réžia je pekná, ale čo z toho, keď je to extrémna nuda? Obrovské sklamanie!

2. PIXELS/PIXELY (r. Chris Columbus)
Zo skvelého nápadu vznikol nudný, predvídateľný, nelogický a blbý film o tom, o čom sú snáď všetky filmy s Adamom Sandlerom – o Adamovi Sandlerovi. Chris Colombus sa už dlho topí vo vodách sivej priemernosti, ale tu narazil na dno. Snímka však mala jedno plus – finále. Len škoda, že pocit zadosťučinenia sa nedostavil, lebo sme na plátne mali finálneho bossa ale nie záporáka. Pixely = neuveriteľná sračka!

1. JUPITER ASCENDING/JUPITER NA VZOSTUPE (r. Andy Wachowski, Lana Wachowski)
Opäť je to osobné. Tento film má všetko, čo mám rád (dámu v ohrození, romantiku, vesmír, dobré efekty, space operu), mohol byť skvelým zábavným B-čkom, guilty pleasure... čímkoľvek. A ja som do poslednej chvíle, napriek negatívnym recenziám veril tomu, že bude. Nebol. Bola to prepálená, preplnená, uponáhľaná, zle zahraná kravina. Keď niekto zoberie váš obľúbený recept, sľúbi vám zaň skvelú smotanovú tortu a upečie z toho nejakým zázrakom tofu kravinu (bez toho, aby mal tofu), tak to naserie. Asi tak nejak som sa cítil pri tom, keď som pozeral v podstate dve rovnaké finále preplnené výbuchmi (aj výbuchy vedia nudiť) po sebe. Prosil som o smrť.

Tak. Toto sú moje rebríčky. Pomerne vyčerpávajúce. Teším sa na tie vaše. Týmto sa článok končí. Čokoľvek dodávať by bolo... Howk.

zdroje obrázkov: prevažne csfd.cz

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára